دوره جامع OpenGL

OpenGL (Open Graphics Library) یک API منبع باز استاندارد و چند پلتفرمی (cross-platform) است که برای رندر کردن گرافیک‌های دو بعدی و سه بعدی در برنامه‌هایی مانند بازی‌ها، شبیه‌سازی‌ها و واقعیت مجازی استفاده می‌شود. OpenGL امکان دسترسی سطح پایین به سخت‌افزار گرافیکی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا با مدیریت shader‌ها، بافت‌ها، نورپردازی و تبدیل‌ها، گرافیک‌های دقیق و با کارایی بالا ایجاد کنند. یادگیری OpenGL برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مشتاق، به ویژه کسانی که علاقه‌مند به برنامه‌نویسی گرافیکی یا توسعه بازی هستند، مهم است، زیرا پایه و اساس درک نحوه عملکرد خطوط لوله رندر مدرن را تشکیل می‌دهد و به طور گسترده در موتورهای گرافیکی استاندارد صنعتی استفاده می‌شود.
یک معلم خصوصی می‌تواند این فرآیند را با شکستن مفاهیم پیچیده OpenGL، راهنمایی فراگیران از طریق مثال‌های عملی، و آموزش بهترین شیوه‌ها برای مدیریت مؤثر منابع گرافیکی، تسریع بخشد، و به آنها کمک می‌کند پایه‌ای قوی در گرافیک کامپیوتری ایجاد کنند و برای نقش‌هایی در توسعه نرم‌افزار شدیدا نیازمند به گرافیک، آماده شوند.



Chapter 1: Introduction to OpenGL
  • Lesson 1: What is OpenGL? Overview and Applications
  • Lesson 2: History and Evolution of OpenGL
  • Lesson 3: OpenGL vs. Other Graphics APIs (DirectX, Vulkan, Metal)
  • Lesson 4: Understanding the OpenGL Pipeline
  • Lesson 5: Setting Up an OpenGL Development Environment (Windows, Linux, macOS)
Chapter 2: Getting Started with OpenGL
  • Lesson 1: Creating Your First OpenGL Program
  • Lesson 2: Understanding OpenGL Context and Windowing Libraries (GLFW, GLUT, SDL)
  • Lesson 3: Handling OpenGL Errors and Debugging
  • Lesson 4: Introduction to OpenGL Buffers and Objects
  • Lesson 5: Working with OpenGL State Machine
Chapter 3: OpenGL Rendering Pipeline
  • Lesson 1: Overview of the OpenGL Rendering Pipeline
  • Lesson 2: Understanding Fixed vs. Programmable Pipeline
  • Lesson 3: Stages of the OpenGL Pipeline (Vertex Processing to Fragment Processing)
  • Lesson 4: OpenGL Rasterization and Fragment Operations
  • Lesson 5: Optimizing the Rendering Pipeline for Performance
Chapter 4: OpenGL Shading Language (GLSL)
  • Lesson 1: Introduction to GLSL and Shader Programming
  • Lesson 2: Writing and Compiling Vertex Shaders
  • Lesson 3: Writing and Compiling Fragment Shaders
  • Lesson 4: Using Geometry and Tessellation Shaders
  • Lesson 5: Debugging and Optimizing Shaders
Chapter 5: OpenGL Buffers and Data Management
  • Lesson 1: Vertex Buffer Objects (VBOs) and Element Buffer Objects (EBOs)
  • Lesson 2: Vertex Array Objects (VAOs)
  • Lesson 3: Uniforms, Attributes, and Uniform Buffer Objects (UBOs)
  • Lesson 4: Framebuffer Objects (FBOs) for Offscreen Rendering
  • Lesson 5: Performance Optimization with Buffer Management
Chapter 6: Drawing 2D and 3D Objects
  • Lesson 1: Drawing Points, Lines, and Triangles
  • Lesson 2: Creating and Rendering 2D Shapes
  • Lesson 3: Loading and Rendering 3D Models
  • Lesson 4: Using Instanced Rendering for Efficiency
  • Lesson 5: Depth Testing and Face Culling
Chapter 7: Texture Mapping
  • Lesson 1: Introduction to Textures in OpenGL
  • Lesson 2: Loading and Applying 2D Textures
  • Lesson 3: Using Mipmaps and Filtering Techniques
  • Lesson 4: Multitexturing and Texture Arrays
  • Lesson 5: Advanced Texture Techniques (3D Textures, Cube Maps)
Chapter 8: Lighting and Materials
  • Lesson 1: Introduction to OpenGL Lighting Models
  • Lesson 2: Implementing Phong and Blinn-Phong Shading
  • Lesson 3: Working with Normal Mapping and Bump Mapping
  • Lesson 4: PBR (Physically Based Rendering) in OpenGL
  • Lesson 5: Advanced Lighting Techniques (Deferred Shading, Screen-Space Reflections)
Chapter 9: 3D Transformations
  • Lesson 1: Model, View, Projection Matrices
  • Lesson 2: Using GLM for Linear Algebra and Transformations
  • Lesson 3: Rotating, Scaling, and Translating Objects
  • Lesson 4: Camera Systems and View Transformations
  • Lesson 5: Implementing FPS and Orbit Cameras
Chapter 10: Advanced Rendering Techniques
  • Lesson 1: Shadow Mapping Techniques
  • Lesson 2: Screen-Space Ambient Occlusion (SSAO)
  • Lesson 3: Post-Processing Effects with Framebuffers
  • Lesson 4: Real-Time Reflections and Refractions
  • Lesson 5: Volumetric Lighting and Fog
Chapter 11: OpenGL and Multithreading
  • Lesson 1: Understanding OpenGL in Multi-Threaded Environments
  • Lesson 2: Using OpenGL with Multiple Rendering Contexts
  • Lesson 3: Parallelizing OpenGL Calls for Performance
  • Lesson 4: Synchronization Techniques for Multi-Threaded Rendering
  • Lesson 5: Vulkan Interoperability with OpenGL
Chapter 12: OpenGL Compute Shaders
  • Lesson 1: Introduction to Compute Shaders in OpenGL
  • Lesson 2: Using Compute Shaders for Image Processing
  • Lesson 3: Particle Systems with Compute Shaders
  • Lesson 4: Physics Simulations with Compute Shaders
  • Lesson 5: Optimization Strategies for Compute Shaders
Chapter 13: OpenGL and Modern Graphics APIs
  • Lesson 1: OpenGL vs. Vulkan: Key Differences
  • Lesson 2: Integrating OpenGL with Vulkan Applications
  • Lesson 3: OpenGL and Direct3D Interoperability
  • Lesson 4: OpenGL with Metal on macOS
  • Lesson 5: Future of OpenGL and OpenGL Alternatives
Chapter 14: OpenGL for Virtual Reality (VR)
  • Lesson 1: Introduction to VR Rendering with OpenGL
  • Lesson 2: Setting Up a Stereo Rendering Pipeline
  • Lesson 3: Implementing VR Head Tracking
  • Lesson 4: Optimizing OpenGL for High-Performance VR
  • Lesson 5: OpenGL in AR/VR Development
Chapter 15: OpenGL Best Practices and Optimization
  • Lesson 1: Reducing Draw Calls with Batching
  • Lesson 2: Using Occlusion Culling for Performance
  • Lesson 3: Memory Management and GPU Profiling
  • Lesson 4: Asynchronous Rendering and Parallel Processing
  • Lesson 5: Debugging Performance Issues with OpenGL Tools
Chapter 16: OpenGL in Game Development
  • Lesson 1: Game Engine Basics with OpenGL
  • Lesson 2: Handling Game Physics in OpenGL
  • Lesson 3: Creating 2D and 3D Game Worlds
  • Lesson 4: Animation and Skeletal Mesh Rendering
  • Lesson 5: Networking and Multiplayer in OpenGL Games
Chapter 17: OpenGL and Artificial Intelligence
  • Lesson 1: Using OpenGL for AI Visualization
  • Lesson 2: Machine Learning with OpenGL Compute Shaders
  • Lesson 3: Implementing AI Pathfinding in OpenGL Scenes
  • Lesson 4: AI-Based Procedural Content Generation
  • Lesson 5: Reinforcement Learning and OpenGL
Chapter 18: OpenGL Extensions and Future Trends
  • Lesson 1: Understanding OpenGL Extensions and Extensions Registry
  • Lesson 2: Using OpenGL with Ray Tracing Techniques
  • Lesson 3: OpenGL in Cloud and Web-Based Rendering
  • Lesson 4: Latest Features in OpenGL 4.x and Beyond
  • Lesson 5: The Future of OpenGL in Graphics Development
مدت دوره: 100 + 20 ساعت

تمامی کدهای OpenGL این دوره و همچنین فایلpdf کامل تدریس دوره در اختیار دانشجویانی که در این دوره ثبت نام نمایند، قرار خواهد گرفت. در پایان دوره، یک پروژه عملی به مدت حدود 20 ساعت با همکاری مدرس و دانشجو انجام خواهد شد، که آمادگی کامل برای ورود به بازار کار را ایجاد نماید.
هزینه هر جلسه 1 ساعته تدریس خصوصی برای دوره فوق، برای 1 نفر معادل 350 هزار تومان و برای 2 نفر، هر نفر 250 هزار تومان و برای 3 نفر، هر نفر 200 هزار تومان می‌باشد.
شماره تماس واتساپ و تلگرام: 09124908372 ، 09354908372

پیام شما