دوره جامع Scrum

اسکرام یک فریمورک چابک است که برای مدیریت و تکمیل پروژه‌های پیچیده، به ویژه در توسعه نرم‌افزار استفاده می‌شود. Scrum بر پیشرفت گام به گام از طریق چرخه‌های کوتاه و با زمان‌بندی به نام اسپرینت (sprint)، با تمرکز بر همکاری، انعطاف پذیری و بهبود مستمر تاکید می‌کند. اسکرام شامل نقش‌هایی مانند مالک محصول، اسکرام، و تیم توسعه و اقداماتی مانند استندآپ‌های روزانه، بررسی‌های سرعتی، و بررسی‌های گذشته برای اطمینان از تحویل کارآمد پروژه است. یادگیری اسکرام برای مهندسین نرم‌افزار بسیار مهم است زیرا به طور گسترده توسط سازمان‌ها برای مدیریت پروژه چابک پذیرفته شده است و به تیم ها کمک می‌کند نرم افزار با کیفیت بالا را به شیوه‌ای انعطاف‌پذیر و سازگار ارائه دهند.
یک معلم خصوصی می‌تواند با ارائه درس‌های ساختاریافته در مورد نقش‌ها، مراسم (ceremonies) و مصنوعات اسکرام، و همچنین ارائه سناریوهای دنیای واقعی، روند یادگیری را تسریع بخشد و به فراگیران کمک کند تا بدانند چگونه اسکرام را به طور موثر در پروژه‌های خود پیاده‌سازی کنند و آن‌ها را برای گواهینامه‌های اسکرام آماده کنند، که می‌تواند چشم‌انداز شغلی آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.



Chapter 1: Introduction to Scrum
  • Lesson 1: What is Scrum?
  • Lesson 2: History and Evolution of Scrum
  • Lesson 3: Key Principles and Values of Scrum
  • Lesson 4: Agile vs. Scrum: Understanding the Differences
  • Lesson 5: Benefits and Challenges of Using Scrum
Chapter 2: Scrum Framework Overview
  • Lesson 1: Scrum Roles, Artifacts, and Events
  • Lesson 2: Understanding Iterative and Incremental Development
  • Lesson 3: The Scrum Team: Developers, Scrum, and Product Owner
  • Lesson 4: The Importance of Transparency, Inspection, and Adaptation
  • Lesson 5: The Empirical Process Control in Scrum
Chapter 3: Scrum Team Structure and Responsibilities
  • Lesson 1: Role of the Scrum
  • Lesson 2: Role of the Product Owner
  • Lesson 3: Role of Developers in Scrum
  • Lesson 4: Collaboration Between Team Members
  • Lesson 5: Cross-Functionality and Self-Organizing Teams
Chapter 4: Scrum Events and Their Significance
  • Lesson 1: Sprint Planning: Purpose and Process
  • Lesson 2: Daily Scrum: Conducting Effective Standups
  • Lesson 3: Sprint Review: Inspecting the Increment
  • Lesson 4: Sprint Retrospective: Continuous Improvement
  • Lesson 5: Product Backlog Refinement: Keeping Work Organized
Chapter 5: Scrum Artifacts and Commitments
  • Lesson 1: Understanding the Product Backlog
  • Lesson 2: Sprint Backlog and Task Breakdown
  • Lesson 3: The Increment and Definition of Done
  • Lesson 4: Commitment to Transparency: Sprint Goal, Product Goal, and Definition of Done
  • Lesson 5: Managing and Refining Scrum Artifacts
Chapter 6: Sprint Planning in Detail
  • Lesson 1: Defining the Sprint Goal
  • Lesson 2: Selecting and Refining Backlog Items for the Sprint
  • Lesson 3: Estimating Effort and Capacity Planning
  • Lesson 4: Task Breakdown and Assigning Work
  • Lesson 5: Effective Sprint Planning Techniques
Chapter 7: Conducting Effective Daily Standups
  • Lesson 1: The Three Key Questions of Daily Scrum
  • Lesson 2: Facilitating Productive Daily Scrums
  • Lesson 3: Common Pitfalls and How to Avoid Them
  • Lesson 4: Handling Remote Standups for Distributed Teams
  • Lesson 5: Using Scrum Boards and Tools for Daily Scrums
Chapter 8: Managing the Product Backlog
  • Lesson 1: The Role of the Product Owner in Backlog Management
  • Lesson 2: Writing Effective User Stories
  • Lesson 3: Prioritization Techniques (MoSCoW, Kano, WSJF)
  • Lesson 4: Keeping the Backlog Groomed and Organized
  • Lesson 5: Handling Changing Requirements in Scrum
Chapter 9: Understanding Sprint Reviews
  • Lesson 1: The Purpose and Goals of Sprint Review
  • Lesson 2: Demonstrating Work Done to Stakeholders
  • Lesson 3: Gathering and Incorporating Feedback
  • Lesson 4: Making Data-Driven Decisions Post-Sprint Review
  • Lesson 5: Common Mistakes in Sprint Reviews and How to Avoid Them
Chapter 10: Sprint Retrospectives and Continuous Improvement
  • Lesson 1: Why Retrospectives Are Important
  • Lesson 2: Common Retrospective Techniques (Starfish, Mad-Sad-Glad)
  • Lesson 3: Identifying and Addressing Process Issues
  • Lesson 4: Turning Feedback into Actionable Improvements
  • Lesson 5: Using Retrospective Tools and Templates
Chapter 11: Definition of Done and Acceptance Criteria
  • Lesson 1: What is the Definition of Done (DoD)?
  • Lesson 2: Creating Clear and Measurable DoD
  • Lesson 3: Difference Between DoD and Acceptance Criteria
  • Lesson 4: Ensuring Quality with DoD in Agile Teams
  • Lesson 5: Evolving DoD Over Time
Chapter 12: Scrum Metrics and Performance Measurement
  • Lesson 1: Key Scrum Metrics (Velocity, Lead Time, Cycle Time)
  • Lesson 2: Using Burndown and Burnup Charts
  • Lesson 3: Measuring Team Performance and Productivity
  • Lesson 4: Continuous Improvement Through Data-Driven Insights
  • Lesson 5: Avoiding Misuse of Scrum Metrics
Chapter 13: Scaling Scrum for Large Organizations
  • Lesson 1: Challenges of Scaling Scrum
  • Lesson 2: Scrum of Scrums (SoS) Approach
  • Lesson 3: Scaling Frameworks: SAFe, LeSS, Nexus
  • Lesson 4: Managing Dependencies in Large-Scale Scrum
  • Lesson 5: Scaling Agile Culture and Mindset
Chapter 14: Scrum in DevOps and Continuous Delivery
  • Lesson 1: How Scrum Fits into DevOps Culture
  • Lesson 2: Continuous Integration and Continuous Deployment (CI/CD)
  • Lesson 3: Automated Testing in Agile Environments
  • Lesson 4: Role of Scrum in Site Reliability Engineering (SRE)
  • Lesson 5: Improving Time-to-Market with Scrum and DevOps
Chapter 15: Common Challenges in Scrum and How to Overcome Them
  • Lesson 1: Handling Resistance to Scrum Adoption
  • Lesson 2: Dealing with Unclear Requirements and Scope Creep
  • Lesson 3: Conflict Resolution in Agile Teams
  • Lesson 4: Coping with Team Turnover and Skill Gaps
  • Lesson 5: Handling External Dependencies in Scrum
Chapter 16: Agile Leadership and Coaching in Scrum
  • Lesson 1: The Role of Leadership in Scrum Teams
  • Lesson 2: Servant Leadership and Its Importance
  • Lesson 3: Coaching Agile Teams for High Performance
  • Lesson 4: Emotional Intelligence in Agile Leadership
  • Lesson 5: Driving Organizational Change with Agile
Chapter 17: New Features and Trends in Scrum
  • Lesson 1: Recent Updates to the Scrum Guide
  • Lesson 2: Evolution of Agile Beyond Scrum
  • Lesson 3: AI and Automation in Agile Development
  • Lesson 4: Remote and Hybrid Scrum Teams
  • Lesson 5: The Future of Scrum and Agile Methodologies
مدت دوره: 100 + 20 ساعت

تمامی کدهای Scrum این دوره و همچنین فایلpdf کامل تدریس دوره در اختیار دانشجویانی که در این دوره ثبت نام نمایند، قرار خواهد گرفت. در پایان دوره، یک پروژه عملی به مدت حدود 20 ساعت با همکاری مدرس و دانشجو انجام خواهد شد، که آمادگی کامل برای ورود به بازار کار را ایجاد نماید.
هزینه هر جلسه 1 ساعته تدریس خصوصی برای دوره فوق، برای 1 نفر معادل 350 هزار تومان و برای 2 نفر، هر نفر 250 هزار تومان و برای 3 نفر، هر نفر 200 هزار تومان می‌باشد.
شماره تماس واتساپ و تلگرام: 09124908372 ، 09354908372

پیام شما