چگونه بدون رفتن به دانشگاه، یک “مهندس برق” بشویم؟!!

مهندسی برق
ابوالفضل محمدی جو

ابوالفضل محمدی جو

امروزه، با توسعه روز افزون استفاده از اینترنت و افزایش سرعت اینترنت در سراسر دنیا، پلتفرم های آنلاین به صورت نمایی رو به گسترش هستند. آموزش های آنلاین (ای-لرنینگ) نیز بخشی از این توسعه هستند که یادگیری را خیلی آسان و پر بازده نموده اند. من به یاد می آورم که در دوران دانشجویی ما در ۱۵ سال گذشته، هیچ موسسه آموزش آنلاین معروف و شناخته شده ای در میان دانشجویان وجود نداشت و تنها برخی آموزش های ویدیویی ضبط شده بر روی CD یا DVD در موضوعات خاصی، وجود داشت که می توانستیم آن ها را بخریم و موضوع خاص را یاد بگیریم. برای سایر موضوعات، مجبور بودیم که کتاب بخریم یا فایل ای بوک کتاب را مطالعه کنیم. اما در این روزها، شما می توانید تعداد زیادی ویدئوی آموزشی در تقریبا هر موضوعی، را در پلتفرم های ای لرنینگ مانند Coursera، Udemy، Lynda و … پیدا کنید و دانلود نموده و مشاهده نمائید. به زبان مادری ما (فارسی) نیز برخی پلتفرم های آنلاین ای لرنینگ قوی و مفید وجود دارد و من تقریبا مطمئنم که در تمامی زبان ها این پلتفرم های ای لرنینگ رشد پیدا کرده که موجب سهولت یادگیری در کل دنیا گردیده است.

با این مقدمه مختصر، تصمیم داشتم که بگویم که مسیر یادگیری برای عاشقان علم و دانش، نسبت به گذشته به صورت باور نکردنی ای آسان تر شده است. شما حتی می توانید به راحتی یک مدرک دانشگاهی در هر رشته تخصصی را از دانشگاه های آنلاین دریافت کنید و یا گواهینامه های مرتبط با رشته خود را دریافت نمائید. اگر هم اهمیتی به دریافت مدرک نمی دهید، شما می توانید ویدیوهای آموزشی آماده را مشاهده کنید و در یک تخصص خاص، خبره شوید. برای مثال، من لیسانس مهندسی مکانیک و فوق لیسانس کنترل و رباتیک از بهترین دانشگاه های ایران دارم و برای مدتی دانشجوی دکتری در دانشگاه WPI آمریکا بوده ام. بنابراین، من اهمیت خاصی به دریافت مدرک دیگری در رشته دیگری نمی دهم، اما همواره نسبت علوم محض و مهندسی علاقه داشته ام و به اینکه تا روزی که زنده ام، دانشم را در این حوزه ها افزایش دهم، واقعا اهمیت می دهم.

بیائید برگردیم به موضوع این مقاله. “چگونه بدون رفتن به دانشگاه، تبدیل به یک مهندس برق بشویم؟!!”. اگر شما یک مهندس در سایر رشته ها به جز مهندسی برق هستید، این مسیر تا حدودی برای شما راحت تر خواهد بود، چون شما پیشاپیش درس هایی مانند “ریاضی عمومی ۱″، “ریاضی عمومی ۲″، “فیزیک عمومی ۱″، “فیزیک عمومی ۲” و “شیمی عمومی” را گذرانده اید. شما همچنین دروسی مانند “معادلات دیفرانسیل”، “ریاضی مهندسی”، “محاسبات عددی” و “برنامه نویسی کامپیوتر” را نیز در رشته مهندسی خود گذرانده اید. برای تبدیل شدن به یک مهندس برق، شما نیاز دارید در دروس زیر به ترتیب ذکر شده، از مراجع مناسب، دانش کسب نمائید.

  • مدارهای الکتریکی ۱
  • مدارهای الکتریکی ۲
  • مدارهای منطقی
  • آمار و احتمال مهندسی
  • تحلیل سیگنال ها و سیستم ها
  • الکترومغناطیس مهندسی
  • سیستم های کنترل خطی
  • الکترونیک ۱
  • ماشین های الکتریکی ۱
  • مخابرات ۱
  • ریز پردازنده ها و میکرو کنترلرها

دروس فوق، دروس الزامی برای هر مهندس برقی هستند و شما باید تمامی آن ها را مطالعه نمائید. اما شما باید دروس اختیاری دیگری را مطابق با علایق خود و گرایشی که برای دوره تحصیلات تکمیلی مهندسی برق تصمیم به ادامه تحصیل دارید، انتخاب نمائید. برای مثال اگر شما می خواهید گرایش برق-قدرت را دنبال نمائید، می توانید دروسی مانند “ماشین های الکتریکی ۲″، “ماشین های الکتریکی ۳″، “تحلیل سیستم های قدرت ۱″، “تحلیل سیستم های قدرت ۲″، “الکترونیک قدرت ۱″، “الکترونیک قدرت ۲” و … را اخذ نمائید. اگر شما می خواهید بیشتر در مورد الکترونیک بدانید، می توانید دروسی مانند “الکترونیک ۲″، “الکترونیک ۳″، “امبدد سیستم”، “FPGA کاربردی”، “زبان برنامه نویسی VHDL” و … را بگذرانید. اگر می خواهید مخابرات را در دوران تحصیلات تکمیلی انتخاب نمائید، می توانید دروسی مانند “مخابرات دیجیتال”، “طراحی آنتن ۱″، “طراحی آنتن ۲″، “الکترومغناطیس پیشرفته”، “مدارهای مخابراتی” و … را مطالعه نمائید. اگر می خواهید در دوره فوق لیسانس تبدیل به مهندس کنترل شوید، می توانید دروسی مانند “سیستم های دینامیکی”، “کنترل غیرخطی”، “کنترل تطبیقی”، “کنترل بهینه”، “سیستم های فازی و کنترل فازی”، “یادگیری ماشین” و … را مطالعه نمائید. توجه داشته باشید که اگر شما یک لیسانس مهندسی مانند مهندسی مکانیک داشته باشید، می توانید دوره فوق لیسانس خود را در مهندسی برق (چه در داخل و چه در خارج کشور) بگذرانید و طبیعتا یادگیری دروس لیسانس برق، به عهده خودتان خواهد بود که می توانید از طریق آموزش های آنلاین مطالعه نمائید.

من تمامی دروس الزامی مهندسی برق را مطالعه کرده ام و برخی دروس اضافی در سایر گرایش های مهندسی برق را نیز مطالعه نموده ام. اگر می خواهید بیشتر در مورد دروسی که من آموخته ام و همچنین مراجع هر یک از دروس بدانید، می توانید صفحه “دروس من” را در وبسایت من مشاهده نمائید.

مهندسی برق

این مقاله را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

4 پاسخ

  1. سلام
    اینهایی که فرمودین سرفصل دروس دانشگاه مصوب وزارت علوم بودند،کجای اینها مربوط به این بودند که بدون دانشگاه رفتن مهندس شویم؟
    ریاضی ۱و ۲ فیزیک و تحلیل یک سری مطالب به چه درد یک تکنسین و علاقمند به حوزه الکترونیک و کارهای فنی میدانی در بازار کار میخورد؟
    به نظر بنده رشته های الکترونیک کاربردی در همان سازمان فنی و حرفه ای تدریس میشوند و خیلی بهتر از مدرک دانشگاهی بازار کار دارند

    1. سلام
      شما درست می فرمائید.
      هدف از این مقاله این بود که اگر شما دانش این دروس را از طریق مطالعه شخصی یا … بدست بیاورید، دانش شما در حد یک مهندس برق است. مسلما تجربیات فنی بحث متفاوتی از دانش مهندسی است و باید از طرق عملی مختلفی که شما هم اشاره کردید، بدست بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه