چگونه توسعه دهندگان “نرم افزار اپن سورس” یا “متن باز” از کارهای خود کسب منفعت می کنند؟

نرم افزار اپن سورس
ابوالفضل محمدی جو

ابوالفضل محمدی جو

این سوال همیشه در ذهن بسیاری از برنامه نویسان تازه کار است که برنامه نویسان و توسعه دهندگانی که  در “پروژه های اپن سورس یا متن باز” و “رایگان” فعالیت می کنند، چگونه از زحمات خود کسب منفعت می کنند. در زیر، برخی از منابعی را که این توسعه دهندگان از آن کسب درآمد می کنند، ذکر می کنم:

۱- اول از همه، در سال های اخیر، به واسطه رشد وبسایت های دورکاری یا فریلنسینگ، برنامه نویسان می توانند پروژه هایی را بگیرند و با انجام آن ها کسب درآمد نمایند. تصور کنید که چند فریلنسر برای انجام یک پروژه اعلام آمادگی کرده اند. به نظر شما کدام فریلنسر برنده این رقابت می شود و پروژه را انجام می دهد؟؟!!! مسلما صاحبان پروژه ترجیح می دهند پروژه های خود را به برنامه نویسانی بدهند که نمونه کارهایی را به صورت متن باز یا اپن سورس در وبسایت شخصی خود یا گیت هاب یا … منتشر کرده اند.

۲- همواره تعداد زیادی برنامه نویس و مهندس کامپیوتر هستند که سال ها در شرکت هایی کار کرده اند و رزومه کاری قوی ای دارند و از طرفی برخی دیگری هستند که به صورت فریلنسر کار کرده اند و همچنین در برخی از پروژه های اپن سورس مشارکت داشته اند. به میزانی که پروژه های اپن سورس بزرگتر باشد، منفعت بالقوه برای توسعه دهندگان بیشتر است. تصور کنید برخی از برنامه نویسان و توسعه دهندگانی را که یک کتابخانه مشهور و پر کاربرد پایتون را ایجاد نموده اند یا فریمورکی را به سایر زبان ها تولید کرده اند. اگر این توسعه دهندگان پروپزال هایی برای دریافت حمایت مالی از کمپانی های سیلیکون ولی یا سایر موسسات (یا مشابه های داخلی آن)، ارسال کنند، شانس اینکه آن ها این حمایت مالی را دریافت نمایند بسیار بیشتر از مهندسانی است که تنها در شرکت ها و کمپانی هایی مشغول به کار بوده اند.

۳- اگر یک کمپانی نیاز به یک نرم افزار یا پلتفرم تحت وب با جزئیات خاصی داشت و ساختار نیاز آن ها مشابه پروژه اپن سورسی باشد که شما منتشر کرده اید، به احتمال زیاد آن ها به سراغ شما می آیند تا پروژه خود را مطابق نیازهای آن­ها، سفارشی سازی کنید و جزئیاتی به آن بیفزائید. مشهورترین پروژه اپن سورس در دنیا، سیستم عامل لینوکس است. هسته اصلی لینوکس (کرنل لینوکس)، برای دهه ها در دسترس است و تمامی ورژن های مختلف لینوکس مانند دبین، مینت، اوبونتو و …، توسط افراد و موسسات مختلف در سراسر دنیا، بر مبنای هسته اصلی لینوکس ایجاد گردیده اند. این نیز می تواند منبع درآمد دیگری برای توسعه دهندگان نرم افزارهای اپن سورس باشد.

۴- حتی اگر بعد از سال ها، یک فریلنسر یا توسعه دهنده نرم افزارهای اپن سورس، تصمیم به کار در یک کمپانی بگیرد، این بار نیز پروژه های اپن سورس آن ها می تواند به صورت چشمگیری کمک کند تا در رقابت با سایر متقاضیان برنده شده و در کمپانی استخدام شوند.

این ها برخی از منافعی است که توسعه دهندگان پروژه های اپن سورس می توانند کسب کنند که گاها این منافع بسیار بیشتر از توسعه دهدگانی است که در کمپانی ها مشغول به کار هستند. بنابراین به برنامه نویسان تازه کار به شدت توصیه می شود که در پروژه های اپن سورس فعالیت نمایند و کارهایشان را در وبسایت شخصی یا گیت هاب و …، منتشر نمایند.

این مقاله را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه