مزیت های زبان برنامه نویسی پایتون نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی چیست؟!

زبان برنامه نویسی پایتون
ابوالفضل محمدی جو

ابوالفضل محمدی جو

در ابتدا، اگر شما هیچ دانشی درباره هیچ کدام از زبان های برنامه نویسی نداشته باشید و در عین حال تصمیم به یادگیری یک زبان برنامه نویسی داشته باشید، “برای شروع  چه کاری می کنید؟”

درست است. شما به سراغ گوگل می روید و مطالبی شبیه این موارد را جستجو می کنید: “کدام زبان برنامه نویسی بهتر است یا معروف تر است؟” یا “کدام زبان برنامه نویسی، فرصت شغلی بیشتری دارد؟” یا “کدام زبان برنامه نویسی برای یادگیری مبتدی ها، آسان تر است؟”.

در اینجا من سعی دارم تا به برخی از این سوالات پاسخ بدهم. بر طبق تقریبا تمامی آمارهای معتبر موجود، زبان پایتون جزو ۳ زبان برتر یا ۵ زبان برتر برنامه نویسی است که دارای توسعه دهندگان زیادتری در دنیا است و فرصت شغلی مناسب تری دارد یا ….

بنابراین اگر شما تصمیم به یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون، به عنوان اولین زبان برنامه نویسی خود گرفته اید، تصمیم شما کاملا درست است. اما اجازه بدهید بدانیم چرا این تصمیم درست است؟ و چرا پایتون زبان محبوبی در بین توسعه دهندگان به شمار می رود؟

دلیل عمده ای که تمامی برنامه نویسان بر آن توافق نظر دارند، اینست که دستور زبان یا سینتکس پایتون بسیار راحت و قابل درک است و خوانایی کدهای پایتون نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی مانند سی پلاس پلاس، سی شارپ و جاوا، بسیار بالاست. در زبان های برنامه نویسی خانواده ی سی (سی پلاس پلاس، سی شارپ، جاوا)، پیچیدگی های ناخواسته ای وجود دارد، بالاخص در مباحثی مانند “اشاره گرها” و …

اگرچه، اشاره گر نقش بسیاری مهمی در مدیریت حافظه دارد و به همین دلیل است که در کاربردهایی مانند طراحی گرافیک (مثلا نرم افزارهای خانواده ادوبی)، و طراحی انیمیشن و طراحی بازی (مانند موتور بازی یونیتی) که نیاز به حافظه بالایی از رم (RAM) کامپیوتر دارد، از زبان های خانواده سی (C) استفاده می شود، اما درک “اشاره گر” برای مبتدیان بسیار سخت به نظر می رسد.

اگر شما به اپلیکیشن های کاربردی که توسط پایتون طراحی شده اند نگاه کنید، پایتون در حوزه هایی که نیاز به مدیریت حافظه دارد، ورود نکرده است. کاربردهای اصلی زبان پایتون در زمینه علم داده (مانند موتور جستجوی گوگل یا یوتیوب یا …) و هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و سایر کاربردهای علمی دیگر است.

اگرچه، باید اذعان داشت که پایتون دارای تمامی قابلیت های یک زبان برنامه نویسی همه منظوره مانند طراحی GUI، طراحی وب (به وسیله فریمورک جنگو)، پردازش تصویر (به وسیله OpenCV) و … می باشد.

در نهایت، من می خواهم خدمت شما عرض کنم که اگر می خواهید یک زبان برنامه نویسی یاد بگیرید و شما دانشجوی مهندسی کامپیوتر نیستید ولی نیاز به یک زبان برنامه نویسی در کار و رشته تحصیلی خود دارید، “بروید و زبان پایتون را یاد بگیرید!!!”.

پایتون

این مقاله را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه